Helt uten grunn er det ikke. Profesjonskamp og -monopol har
med rette fått mye av skylden for dårlig samhandling i helsevesenet. Det ikke
lurt at leger skal ha kontroll med alt: Både fagutøvelsen, som ledere,
prioritering og med pasient flyten. Makt og prestisje gjør også at mange ikke
får brukt sin kunnskap. Som miljøterapeut kjente jeg på den makten når mine observasjoner
ikke ble gyldige i møte med overlegens defensjons makt eller psykologens
tester. Økologisk validitet er ikke et mote ord i helsevesenet.
I mitt daglige jobb i BUPA merker jeg noe av det samme, men
ikke fra gode kollegaer. Jeg har bred erfaring med kriser, og erfaring fra
miljøterapien med å vurdere stor selvmordsfaren fra minutt til minutt - kan
denne jenta være litt alene eller må vi fotfølge. Som barnevernspedagoger eller
sosionomer får vi ikke lov til ha vaktansvar. Ikke at det gjør så mye; jeg er glad
for å få fri uten hensyn til vaktordning.
Verre er det med diagnosene til pasientene minne. I psykiatrien er diagnoser
lagt på vei en sosialkonstruksjon: Skal denne uroen forstås som et resultat av
stress og oppvekst, hjerne organisk dysfunksjon (ADHD) eller “gutter er
gutter”. At noen, uten å ha truffet familien, uten å ha deltatt i utforskning
med barnet og familie, skal komme for å etter/overprøve meg er ganske
ubehagelig. Det går jo greit når vi er enige, men som maktutøvelse er det
tvilsomt. Det er heller ikke en god faglig kvalitetssikring. Dermot er veiledning og tverrfaglig
diskusjoner viktig for alle. Også lege og psykolog spesialister har sine
blinde flekker f.eks. knyttet til sosioøkonomiske faktorer eller økologisk og
kulturell validitet.
For meg er dette kjernen i en dobbelthet knyttet til
profesjon. Jeg opplever godt tverrfaglig samarbeid i BUPen min med de fleste
mennesker og profesjoner. Det er i møte med helse byråkratiet i form av regler for
hvem som gjør hva, og et produksjons fokus med alene ansvar og liten eller ingen
tid til tverrfaglig drøfting eller arbeid
vi snubler. Da er det profesjon forstått
som laug enten det er i legeforeningen, som byråkrati i helsedirektorat eller
tilsyn som lager trange kår for samhandling. Min erfaring fra spesialist
utdanningen på R-BUP er ganske entydig. De som er trygge i sin egen faglighet
eller profesjon, og tar ansvar for sine briller blir gode i samhandling. Det
er når mennesker er utrygge eller sloss om retten til å drive terapi vi får
vansker. Da anerkjennes hverken den kunnskapen som er spesiell eller felles.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar