Helt uten grunn er det ikke. Profesjonskamp og -monopol har
med rette fått mye av skylden for dårlig samhandling i helsevesenet. Det ikke
lurt at leger skal ha kontroll med alt: Både fagutøvelsen, som ledere,
prioritering og med pasient flyten. Makt og prestisje gjør også at mange ikke
får brukt sin kunnskap. Som miljøterapeut kjente jeg på den makten når mine observasjoner
ikke ble gyldige i møte med overlegens defensjons makt eller psykologens
tester. Økologisk validitet er ikke et mote ord i helsevesenet.
I mitt daglige jobb i BUPA merker jeg noe av det samme, men
ikke fra gode kollegaer. Jeg har bred erfaring med kriser, og erfaring fra
miljøterapien med å vurdere stor selvmordsfaren fra minutt til minutt - kan
denne jenta være litt alene eller må vi fotfølge. Som barnevernspedagoger eller
sosionomer får vi ikke lov til ha vaktansvar. Ikke at det gjør så mye; jeg er glad
for å få fri uten hensyn til vaktordning.
Verre er det med diagnosene til pasientene minne. I psykiatrien er diagnoser
lagt på vei en sosialkonstruksjon: Skal denne uroen forstås som et resultat av
stress og oppvekst, hjerne organisk dysfunksjon (ADHD) eller “gutter er
gutter”. At noen, uten å ha truffet familien, uten å ha deltatt i utforskning
med barnet og familie, skal komme for å etter/overprøve meg er ganske
ubehagelig. Det går jo greit når vi er enige, men som maktutøvelse er det
tvilsomt. Det er heller ikke en god faglig kvalitetssikring. Dermot er veiledning og tverrfaglig
diskusjoner viktig for alle. Også lege og psykolog spesialister har sine
blinde flekker f.eks. knyttet til sosioøkonomiske faktorer eller økologisk og
kulturell validitet.
For meg er dette kjernen i en dobbelthet knyttet til
profesjon. Jeg opplever godt tverrfaglig samarbeid i BUPen min med de fleste
mennesker og profesjoner. Det er i møte med helse byråkratiet i form av regler for
hvem som gjør hva, og et produksjons fokus med alene ansvar og liten eller ingen
tid til tverrfaglig drøfting eller arbeid
vi snubler. Da er det profesjon forstått
som laug enten det er i legeforeningen, som byråkrati i helsedirektorat eller
tilsyn som lager trange kår for samhandling. Min erfaring fra spesialist
utdanningen på R-BUP er ganske entydig. De som er trygge i sin egen faglighet
eller profesjon, og tar ansvar for sine briller blir gode i samhandling. Det
er når mennesker er utrygge eller sloss om retten til å drive terapi vi får
vansker. Da anerkjennes hverken den kunnskapen som er spesiell eller felles.
Det er få som stille spørsmål ved behovet for lege, psykolog
eller preste profesjonen. Det er åpenbart at vi trenger de. Men kunne ikke
sykepleieren, sosionomen eller diakonen gjort mye av det samme? Jeg tror det –
kirurger var en gang snekkere eller slaktere… Det er ikke ønske om prestisje
eller makt som gjør at jeg sloss for barnevernsprofesjonen. Det får sjelden de
som jobber med de utsatte, utslåtte og fattige.
Jeg er opptatt av profesjon forstått som identitet som regulerer både skjønn,
kunnskap og hva utøverne tar ansvar for. Det er få områder av helse og særlig sosialarbeideres
praksis om kan reguleres i form av prosedyrer, kunnskaps krav, eller eksamen.
Mye av barnevernspedagogens kunnskap dreier seg om å ta barnets perspektiv,
orke og ville se omsorgssvikt, eller gå sammen med ungene i hverdagen. Vi må vite hvordan vi avleder en konflikt,
lærer de å høre på treneren, eller lese de usagte kodene i en ungdomsgruppe.
Denne kunnskapene er en handlings kunnskap som ikke er så lett å måle,
vanskelig å beskrive, og den læres i praksis av kollegaer. Den krever en
innstilthet for å ta barn og unge på alvor og ville være der med de. Den
reguleres ikke av eksamener, høyskolers pensum eller forskrifter – den skapes
gjennom å tilegne se det som ligger “i veggene” via refleksjon og egne og
andres forventninger til hva en barnevernspedagog er og gjør. Mesterens
kunnskap, den erfarne kollegaens handlinger er viktig. Denne typen kunnskap og
skjønnsutøvelse er ikke skriftlig, men forvaltes av profesjonens utøvere.
Opphører profesjonen forsvinner kunnskapen og tryggheten. Erfaringen fra Danmark er skremmende. Vi lærer ikke sosialpedagogikk
på brevkurs – den skapes og reguleres i praksis. Det å være sosialpedagog og barnevernspedagog der er ikke en fordypning. Det er et fag, en identiet og en profesjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar