tirsdag 16. februar 2016

Hva er Odins soldater og hvilken rolle har Ronny Alte?


Ronny Alte klarte å få mye presse, og gå en natt i Tønsberg med 7 venner på bilde, VG og Yousef Assidiq på slep. På torvet i Tønsberg sto jeg noe tidligere på kvelden med 60– 150 kaffe gjester som kom og gikk. Vi markerte at vi vil ha et Tønsberg for alle, og at vi ikke ønsket Odins soldater marsjerende i byen vår. Yousef var også der, og koste seg.  Vi var en mangfoldig gjeng med ulikt budskap (se TB). Natteravnen sa de har god kontroll i Tønsberg, og politiet bekreftet det samme. Osberg Båtlag var der i full viking mundur for å vise at Vikinger (ekte Odin soldater) er inkluderende, og for alle. MDG var der som Odins filosofer, med kanelboller og filosofi fra Håvamål om trenge mat og klær. Folk fra fagbevegelsen og arbeiderpartiet ville vise sin støtte til et godt tiltak. Vi hadde folk med erfaring fra kampen mot nynazister på 90 tallet hvor Alte var med og mange av oss hadde vist ryggen til han når han kom drassende med PEGIDA til byen vår. Flere av oss har også både kjent høyre ekstrem terror mot 1. mai tog, og i Oslo.

Jeg synes Ronny Alte var modig når han kom opp til oss, og han fikk et håndtrykk og tilbud om kaffe og boller. Vi mente det når vi sa at kaffeslabberaset var for alle. Han valgte etter det å ta debatten alene mot 60 stykker. Modig, men kanskje ikke så klokt. Han ble raskt gjennomskuet med sin natteravn og ta vare på alle retorikk. På spørsmål om hvem skulle beskytte oss mot var svaret; «kriminelle innvandrere». Han ble litt kjørt, men ble ikke sint før jeg som vert grep inn. Han lurte på om jeg mente han var høyre ekstrem noe jeg bekreftet. Jeg sa også at som bystyremedlem i Tønsberg ønsket jeg ikke patruljering av Odins soldater, fordi de vil skape frykt hos borgere som ikke er hvite i huden (men de kan være norske som noen). Da ble han sint og gikk.

Det er litt uklart om det er meg du sikter til YousefAssidiq når du skriver «…..så begynner denne seansen på torget å minne mer om en gapestokk. Ronny Alte blir bombardert med tidvis usaklige beskyldninger og blir regelrett ledd ut og latterliggjort. Han velger da å sette en strek og trekke seg tilbake». Vi er ikke uenige om at han er langt til høyre som du sier det «Alle tre organisasjonene har vært klart høyreekstreme i sine respektive land. EDL drev med gateslagsmål i England og var kjennetegnet av å være fotballpøbler som ikke sa nei til en slåsskamp. Pegida har tatt til orde for å deportere muslimer og stenge moskeer. Soldiers of Odin er kjennetegnet av å haklare ny-nazistiske sympatier i Finland».  Du advarer også mot Soldatene hans; «Odins Soldater i stor grad kan være en av de utløsende faktorene til konfliktene» og opplever at: «Hadde jeg gått alene i byen sent på kvelden og møtt på denne gjengen på 15 mannfolk tydelig merket med Odins Soldater så hadde jeg nok pustet lettet ut når jeg hadde passert dem. For meg hadde det oppleves som skremmende, uansett hvor hederlige intensjoner de måtte ha». Vi er enige i at vi ikke vil ha Odin gutta i Tønsbergs gater. Det jeg lurer på er om vi er uenige i strategi som mange har tatt opp med meg, eller om vi bare har ulikt fokus.


I ditt møte med Ronny Alte og guttene hans fikk du stor respekt for hans intensjoner. Det er et godt og nødvendig utgangspunkt for å jobbe med ekstremister. Du beskriver også marginaliseringen av han (ingen etablerte miljøer vil ha han). Jeg har vært terapeut for noen ekstremister (fra begge sider i kampene i Stokke på 00 tallet), og jobbet ut fra anerkjennelse av både følelser og gode intensjoner. Jeg trur du kan jobbe bra også med høyre radikale. Min rolle som poltikker er en annen. Jeg vil beskytte byens folk mot denne gruppen, enten der er innvandrere, narkomane eller andre de vil spre frykt hos for å «beskytte oss andre». Den kampen kan jeg ta gjennom politivedtektene som kan forby private natteravner uten samarbeid med politi og kommune.  Vi har også et SLT samarbeid som kan brukes til å forebygge denne typen gjenger som Odins soldater er.

Jeg er også en svoren antirasist og antifascist (i våre dager også antiekstremist). Både ut fra historien og forskning knyttet til voldelige ungdomsmiljøer veit vi mye om rekrutteringen på gruppe nivå. Det handler om å tilby aksjon (gå patruljer i Tønsbergs gater), kameratskap, uniformering (Odin genserne) og kampen for en større sak (mot invaderer og utrygghet). Historisk sett har jeg valgt å trekke parallellene til Hitlers SA, eller de Spanske og Italienske svartskjortene. De marsjerte i gatene for å beskytte folket mot Jøder, kommunister, sosialister og degenererte mennesker. Selv om Odin gutta er et marginalt fenomen har de samme strategi. Jeg vil også tru at du kjenner noe av de samme mekanismene knyttet til din radikalisering. Derfor er det viktig for meg, og mine å stoppe Odins soldater fra å marsjere/patruljere i våre gater. Jeg kjenner ikke Ronny, og forholder meg til han som talsperson for Odins soldater. I den rollen er jeg sikker på at han lyver med sin skjønn maling. Hensikten nå de har valgt navn, symbol og til de andre kammeratene han organiserer det sammen med er å skape en høyreradikal kamp organisasjon. Kanskje for å redde nasjonen/kristendommen/blodet, men helt sikkert for rekruttere usikre, redde og aggressive ungdommer til kamp for den rette tru.


På individ nivå hvor du jobber er dialogen viktig og de utstrakte hender. I kampen mot fascismen, nazismen eller radikal Islam/ISIL (på gruppe/ideologisk nivå) er avsløring (gjerne med humor), konfrontasjon (for min del ikke voldelig), og å skape et samfunn med en tillits ikke en frykt kultur avgjørende. Da kan vi ikke på noen måte tillate Odins soldater å eie eller patruljere Tønsbergs gater. Vi vil følge opp om de gjør det til vane å komme til Tønsberg og politiet ikke stopper derespatruljering. Ikke minst er det viktig å konfronter de bakenforliggende holdninger. Vi bekjemper ikke brunsvarte pusekatter, men en fascistisk organisasjon.

4 kommentarer:

  1. Siden det er så voldsom aktivitet her, så må jeg jo nesten slenge meg på...

    SvarSlett
  2. Hehe, av å lese dette så skjønner jeg godt at du ikke vet hva du snakker om. Du fremstår som en venstre ekstremist. Gjør alt du kan for å stenge ute folk som bryr seg om at folk skal føle seg trygge. Hadde jeg vært deg, ville jeg innhentet mer informasjon før jeg hadde uttalt meg offentlig.

    SvarSlett
  3. Hyggelig meldinger fra kjeller stuene.

    SvarSlett
  4. Bra skrevet! Enig, men det er også viktig å få frem at enkelte medlemmer bruker nazieffekter som stammer fra krigen. Huff, for en gjeng.

    SvarSlett